Gearkasse
Hos Brønderslev Autogenbrug har vi et stort udvalg af nye og brugte gearkasser, til dig der skal have skiftet gearkassen i din nuværende bil eller som måske er i fuld gang med at bygge din egen bil. Vi har således alt, fra automatgearkasser til manuelle gearkasse. Med et bredt udvalg af nye og brugte gearkasser, kan vi helt sikkert finde lige netop den, der passer til din bil – og har vi den ikke her på adressen, sørger vi naturligvis for at bestille den hjem til dig igennem Autoophuggernes Datalager.
Manuelt gear
Manuelt gear er først og fremmest kendetegnet ved, at der er en gearstang i bilen samt en koblingspedal i bunden af bilen. Det betyder, at du – manuelt – skal sørge for at skifte gear i din bil, hvorimod automatgear sørger for netop dette, efterhånden som du eksempelvis hæver og sænker bilens fart. Biler med manuelt gear er til stadighed det mest almindelige, når folk går ud og køber ny (brugt) bil. Det være sig først og fremmest på grund af det store marked for brugtbiler, hvor særligt ældre biler er udstyret med manuelt gear.
Fordelen ved at vælge bil (eller andre motordrevne køretøjer) er, at prisen på disse oftest er noget lavere, end hvis du fx køber bil med automatgear. Ligeledes vil reparationen af en bil med manuelt gear som regel være markant billigere end reparationen af automatgearkasser.
Automatgear
Automatgear er den type gearkasse til eksempelvis biler og andre motorkøretøjer, hvor der automatisk skiftes tandhjulsgearing, imens køretøjet er i bevægelse. Det vil sige, at du med automatgear automatisk skifter gear, uden samtidig at skulle jonglere koblingspunkt, speeder mv. – i modsætning til manuelt gear. Når vi taler om automatgear, findes der forskellige typer deraf, herunder automatgear med dobbeltkobling, automatgear med selvskiftende gear og det helt traditionelle automatgear.
En af de væsentligste fordele ved at vælge fx en bil med automatgear er således, at denne, for langt de fleste bilister, vil være lettere at manøvrere rundt i trafikken. Det er den, fordi du ikke risikerer, at bilen går i står, når du i forbindelse med gearskifte skal bakse med koblingspunkt og speeder.